Новини
2012-12-17 10:11:07
«ВСІ ПРОФЕСІЇ ПОЧИНАЮТЬСЯ ВІД ПЕДАГОГА» - переконані методисти профтехосвіти Хмельниччини, удосконалюючи систему методичної роботи

Саме такою ключовою думкою був пронизаний обласний семінар-практикум «ОСНОВНІ ЗАВДАННЯ І ПРИНЦИПИ ЕФЕКТИВНОЇ СИСТЕМИ МЕТОДИЧНОЇ РОБОТИ В ПТНЗ», проведений на днях методистами Науково-методичного центру професійно-технічної освіти та підвищення кваліфікації інженерно-педагогічних працівників у Хмельницькій області спільно з методистами та педагогами ДНЗ «Хмельницький центр професійно-технічної освіти торгівлі та харчових технологій» для методистів закладів профтехосвіти області.

Уже стає традицією подібні заходи організовувати як методичні дні. І на цей раз семінар-практикум відбувся за участі заступника начальника управління освіти і науки Хмельницької облдержадміністрації, начальника відділу професійно-технічної та вищої освіти Антоніни Михайлівни ХАРЧУК, головного спеціаліста управління освіти і науки Хмельницької облдержадміністрації Ніни Володимирівни АРИЧ та всієї методичної команди НМЦ ПТО ПК у Хмельницькій області на чолі з її креативним директором Людмилою Іванівною ШЕВЧУК.  До семінару активно готувався і весь творчий колектив ДНЗ «Хмельницький центр професійно-технічної освіти торгівлі та харчових технологій» (на базі якого проводився захід) під керівництвом досвідченого директора Тамари Павлівни ФІЛІПЧУК.

Як організовує колектив свою роботу, аби не відставати від часу, розповіла Тамара Павлівна Філіпчук. А секрет тут, як вважає директор, простий – перебувати завжди в пошуку, бути там, де цікаво. Якщо цікаво педагогу, то буде цікаво й учневі. На цій основі сформована в закладі й система методичної роботи. Будь-яка система ефективна тоді, коли спонукає кожного, хто до неї входить, працювати на якісний результат. А навчити учня професії так, щоб він прийшов на виробництво готовим до роботи в реальних умовах, до роботи в команді, педагог має сам бути майстром своєї справи, адже відомо, що всі професії починаються від УЧИТЕЛЯ. На цьому й базується система методичної роботи в ДНЗ «Хмельницький центр професійно-технічної освіти торгівлі та харчових технологій», практику якої мав на меті продемонструвати семінар. Тут і справді є чому повчитися. Заклад, який пропонує, як висловилась директор, «матричні», тобто базові професії (торгівлі, харчової промисловості, будівельної галузі) має свою непросту історію, для якої найбільш характерний професіоналізм педагогів. Тільки такі педагоги могли першими в області (на початку з 90-х років) взятися за апробацію модульної системи навчання незайнятого населення, за якою працюють і сьогодні. Елементи модульної системи успішно використовуються в навчальному процесі закладу. Випускники закладу є завжди затребуваними на ринку праці. І це – чи не найбільше досягненням педагогів, методичної служби, керівництва.

Заступник начальника управління освіти і науки Хмельницької облдержадміністрації, начальник відділу професійно-технічної та вищої освіти Антоніна Михайлівна Харчук розвинула думку про важливість методичної основи в будь-якому напрямі роботи закладу. Управлінська діяльність теж повинна мати методичний фундамент. Тому перспективний погляд на розвиток закладу, впровадження (з орієнтацією на перспективу) нових форм управлінської діяльності – це теж прерогатива методиста і його безпосередній обов’язок. Адже якщо майстер виробничого навчання методично грамотно виконуватиме свою роботу, а методика управлінської діяльності буде відсутня, то «потуги» педагога бажаного ефекту не дадуть. Тому Антоніна Михайлівна «намалювала» перед методистами перспективу на 2013 рік, що окреслюється такими завданнями: впровадження нових форм управління навчальним закладом; навчання голів методичних комісій правильній організації роботи педагогів; створення дієвої системи внутрішнього контролю; спрямування керівників ПТНЗ на налагодження дипломатичних стосунків з керівниками підприємств з метою укладання договорів про співпрацю; атестація робочих місць учнів і педагогів, забезпечення педагогів необхідними умовами для впровадження в навчальний процес інформаційно-комунікативних технологій (при цьому керівник має подбати про створення комфортних умов праці й самого методиста); вивчення регіонального ринку праці, створення аналітичних центрів у кожному навчальному закладі; участь у формуванні пропозицій до держзамовлення; включення в роботу (в освітніх округах) з організації профільного навчання; пошук нових підходів до роботи з обдарованими дітьми, залучення учнів ПТНЗ до активної участі роботи в роботі МАН (це питання розглядалося й на колегії облдержадміністрації); презентація колективного досвіду професійно-технічних навчальних закладів на обласному та всеукраїнському рівнях, обмін досвідом роботи між колективами ПТНЗ; налагодження ефективного й тісного міжнародного співробітництва.

Директор НМЦ ПТО ПК у Хмельницькій області Людмила Іванівна Шевчук наголосила, що турбуватися про перспективу – це основне завдання методиста. Саме з огляду на перспективу використовуються різні форми методичної роботи. Перспектива має закладатися і в модель системи методичної роботи. Така модель, розроблена обласною методичною службою, апробується наразі в навчальних закладах.  Стержневим у цій моделі є постійний розвиток (відповідно до вимог часу) компетентності педагогів, від якого залежить доля молодого робітничого покоління держави. Моніторингові дослідження, здійснені Науково-методичним центром професійно-технічної освіти та підвищення кваліфікації інженерно-педагогічних працівників у Хмельницькій області, дають змогу  констатувати той факт, що сьогодні всім дружно потрібно працювати над формуванням такого якісного складу педагогів системи профтехосвіти, для якого перспективні завдання не стануть непідйомним вантажем, а вирішуватимуться з легкістю і задоволенням. Для цього маємо практичними діями дещо змінити статистику, а тому потрібно готувати, зрощувати молоде покоління педагогів. Сьогодні значна частина викладачів ПТНЗ – пенсійного й передпенсійного віку. Низький відсоток педагогів професійної підготовки з педагогічною освітою. Ще нижчим є відсоток майстрів виробничого навчання, які мають вищу освіту. Ми вже маємо в області хорошу систему розвитку професійної компетентності інженерно-педагогічних кадрів, яка зарекомендувала себе і користується авторитетом в Україні. Курсове підвищення кваліфікації в останні роки значно розширило свою географію. Ми використовуємо різні форми підвищення професійної компетентності педагогів й активно працюємо над удосконаленням системи підвищення кваліфікації. Але починається цей процес – з навчального закладу. Саме тут повинна широко використовуватися система наставництва, яка реалізується в таких формах, як школи передового педагогічного досвіду, семінари, відкриті уроки, консультації, індивідуальна робота з педагогом, організація самоосвітньої роботи та ін. Установка на постійне самовдосконалення має бути закладена в кожного педагога. 

Результат праці викладача, майстра повинен бути продемонстрований і під час його атестації. Головний спеціаліст управління освіти і науки Хмельницької облдержадміністрації Ніна Володимирівна Арич дала методистам багато цінних порад, рекомендацій, вказівок, прикладів щодо організації атестації педпрацівників у навчальному закладі, оформлення атестаційних документів відповідно до Типового положення про атестацію педагогічних працівників зі змінами, внесеними в 2011 році. Методисти отримали відповіді на свої запитання, взяли до уваги всі рекомендації та поради і зрозуміли, що атестація є не тільки випробуванням для педагога й методиста, а й можливістю показати краще, що є в навчальному закладі, посилити мотивацію педагога до підвищення своєї компетентності, самовдосконалення.

Друга частина семінару стала демонстрацією ефективної системи методичної роботи, що є колективною практикою ДНЗ «Хмельницький центр професійно-технічної освіти торгівлі та харчових технологій». Важлива складова такої системи –  планування та організація роботи методичних комісій. Тонкощі в цій роботі розкрила методист Ірина Анатоліївна Дрозіч, опираючись на мультимедійну презентацію досвіду роботи методичних комісій закладу за єдиною методичною темою «Впровадження інноваційних педагогічних технологій у навчальний процес». На прикладі однієї з комісій показано чітке планування її роботи, обговорення на засіданнях таких важливих питань, як введення регіонального компоненту в навчальні програми, роботу між засіданнями (семінари-практикуми, майстер-класи за участю базовиків тощо), результативність (досягнення членів методичної комісії та якість навчання учнів).

Заступник директора з навчально-виробничої роботи Галина Миколаївна Михалишина презентувала досвід навчального закладу в організації конкурсів фахової майстерності. В цьому напрямі теж існує роками напрацьована система, яка розвивається відповідно до вимог дня. Внутрішній конкурс фахової майстерності учнів проводиться за досить-таки строгими критеріями, з обов’язковою участю роботодавців (завдання розробляються разом з представниками виробництва, у склад журі включаються не менше трьох роботодавців. Такий серйозний підхід дає свої результати – як наприклад, перше місце учениці центру у Всеукраїнському конкурсі фахової майстерності з професії «Кондитер» або місце в десятці найкращих (з 27 учасників) у Всеукраїнському конкурсі з професії «Продавець продовольчих товарів». Методична підтримка організації конкурсів, робота творчих груп з розробки конкурсних завдань та критеріїв оцінювання – теж уже давно ввійшло в систему.

Мають тут чому повчитися методисти інших ПТНЗ і у справі організації роботи шкіл передового педагогічного досвіду. Для заступника директора з науково-методичної роботи Ганни Володимирівни Зінчук ця ділянка роботи викликає особливу гордість. Чотири таких школи охоплюють різні категорії педагогів. Керівниками шкіл є досвідчені педагоги, які вміють, можуть і бажають навчати колег власним прикладом. Так робить і сама Ганна Володимирівна, яка є керівником школи педагогічної майстерності «Пошук» і вважає, що не можливо переконати колег, не запросивши їх на свій урок чи інший захід. Адже переконує практика, а не говорильня. Маючи підтримку педагогів, методисти організовують і методично супроводжують відкриті експериментальні уроки з певною методичною метою, на яких випробовуються нові форми і методи роботи, педагогічні та виробничі технології. В навчальному закладі вже сформована гарна команда педагогів-експериментаторів, девізом яких є слова: «Збиратися разом – це початок. Триматися разом – це прогрес. Працювати разом – це успіх!» У банку педагогічних ідей, який створений у методичному кабінеті, експериментальні уроки – на першому місці. Експериментальний урок обов’язково затверджується директором і глибоко аналізується. «Ось до якого Евересту піднімаємось ми, - каже Ганна Володимирівна, - виконуючи звичайну, здавалось би, методичну роботу». 

В результаті таких педагогічних, методичних експериментів колектив активно стає на рейки інформатизації навчального процесу. Методист закладу І.А. Дрозіч, яка опікується цим напрямом, успішно освоїла курс Іntel «Навчання для майбутнього» (на семінарі їй був вручений сертифікат) і допомагає педагогам втілювати в життя «золоте правило дидактики» Я.А. Коменського про задіяння декількох (або й усіх) органів чуттів до сприймання навчального матеріалу. Переорієнтація мислення викладача, майстра виробничого навчання відбулася. Тому нормою для цього закладу стало використання в навчальному процесі медіазасобів. «Комп’ютеризація захоплює молодь – то ж потрібно спрямувати це захоплення на користь учня», - переконана Ірина Анатоліївна.

Створення мультимедійних презентацій, формування медіатек – сьогодні характерно для методичного забезпечення уроків. Так, викладач дисциплін природничо-математичного циклу Людмила Миколаївна Шиманська, успішно використовує електронні конструктори уроків, запропоновані видавничою групою «Основа», які відповідають державному стандарту. Такі конструктори мають багато можливостей для використання дидактичних матеріалів, ілюстрацій, застосування прийомів роботи, педагогічних ідей. За ними легко конструюються уроки так, щоб винести на передній план родзинку уроку, яка б зафіксувалася в пам’яті учня. А оскільки показник забезпеченості навчального процесу електронними програмними засобами явно низький, то такі конструктори, які продемонструвала викладач методистам ПТНЗ області, є певним кроком до оновлення методичного забезпечення предметів і професій.

Свій підхід до проведення уроків товарознавства виробила впродовж років і викладач спецдисциплін Людмила Петрівна Провоторова. Вона створила багату відеотеку з предмета «Товарознавство продовольчих товарів» на основі телевізійних програм (як наприклад. «Знак якості»), відеороликів з Інтернету. Відеоматеріали записані на дисках. Їх можна демонструвати за допомогою DVD-програвача чи мультимедійного пристрою, встановлених у кабінеті, на уроках з тринадцяти тем предмета. Така форма уроку значно  підвищує інтерес учнів до предмета і розширює функції педагога (викладач відчуває себе ще й сценаристом, режисером). На подібних уроках за відеозразками розігруються професійні діалоги. За прикладами з телепрограми «Знак якості» викладач розробляє лабораторні роботи (наприклад, учні оцінюють зразки вершкового масла та ін..). Крім відеотеки, викладач разом з учнями сформувала й постійно поповнює каталог мультимедійних презентацій, створених учнями, педагогами, знайдених в Інтернеті.

Викладач спецдисциплін будівельних професій Євгенія Григорівна Мазур на власному прикладі доводить, що впровадження інновацій не обов’язково є перевагою молодих педагогів. Це характерно для небайдужих, залюблених у справу педагогів, незалежно від віку. Її пенсійний вік не став заваді, коли вона вирішила освоїти комп’ютер. А маючи досвід у розробленні навчальних посібників (друкованих), активно включилася в процес підручникотворення в рамках Всеукраїнського проекту «Розвиток інноваційної  культури суспільства». Євгенія Григорівна успішно закінчила курси підвищення професійної компетентності педагогічних працівників з напряму  «Основи дидактичного  проектування  електронних  програмно-педагогічних засобів»  за авторською програмою В.Л.Шевченка. Як член авторського колективу з розробки  дидактичного програмного засобу  з предмета «Технологія штукатурних робіт», вона оволоділа законами творення електронного підручника, пізнала окремі тонкощі програмування. На основі нових знань і умінь вона розробила експериментальний урок, який провела в навчальному закладі, неодноразово демонструвала колегам майстер-класи по роботі з електронним підручником, виступала з цим питанням на педагогічній раді. На обласному семінарі-практикумі методистів ПТНЗ викладач запропонувала практично ознайомитися з можливостями електронного підручника, а також презентувала свій експериментальний урок з використанням інтерактивних технологій при самоконтролі та самооцінюванні знань, нових виробничих технологій, відеоматеріалів з декоративної штукатурки. На уроці апробовано електронні тести, розроблені самою Є.Г. Мазур у формі гри «Морський бій».

Творчий колектив ДНЗ «Хмельницький центр професійно-технічної освіти торгівлі та харчових технологій» достойно представив на семінарі систему методичної роботи в навчальному закладі. Методисти почерпнули тут багато форм і методів організації праці педагогів.

Не менш корисними стануть для роботи презентовані завідувачем відділу інформаційно-видавничої діяльності та передового педагогічного досвіду НМЦ ПТО ПК у Хмельницькій області Тетяною Іванівною Боднарук та методистом відділу Аллою Іванівною Смалюк розроблені ними методичні рекомендації «Створення системи методичної роботи в ПТНЗ» і «Вимоги до атестації педагогічних працівників. Оформлення атестаційних документів», які невдовзі вийдуть друком. А завідувач лабораторії забезпечення якості професійно-технічної освіти  НМЦ ПТО ПК Олександр Васильович Петров презентацію підготовлених ним методичних вказівок «Алгоритм створення блогу» здійснив на тут же проведеному практичному занятті, в результаті якого був створений блог методиста ВПУ №4 м. Хмельницького Л. І. Андрєєвої. Заступник директора з навчально-методичної роботи НМЦ ПТО ПК у Хмельницькій області Олена Леонідівна Шамралюк закликала методистів переглянути систему методичної роботи в навчальному закладі, визначити всі її плюси і мінуси, вжити надалі таких заходів, щоб ця система стала дієвою, ефективною, щоб педагогічна праця була не марною, а вилилась в успіху учня, випускника навчального закладу.

Кожен методист у цей день і справді переконався, що всі професії починаються з педагога, залюбленого в таку непросту, але таку важливу справу – учительство. Тому всі ми теж у своїй буденній роботі маємо підніматися до Евересту, щоб показати велич педагогічної праці. 

2019-06-27 13:02:25
Підсумки діяльності психологічної служби системи П (ПТ) О Хмельницької області за 2018/2019 н.р та завдання на наступний період

27 червня 2019 року завідувачем лабораторії підвищення кваліфікації та дослідно-експериментальної роботи, координатором обласних фахових секцій практичних психологів і соціальних педагогів Н.М. Сиско проведено вебінар, на якому підведено підсумки діяльності психологічної служби системи професійної (професійно-технічної) освіти Хмельницької області за 2018/2019 н.р та окреслено завдання перед працівниками служби на наступний період.

© 2015 Усі права належать НМЦ ПТО ПК у Хмельницькій області