Новини
2012-11-23 09:36:46
МЕТОДИСТИ ПРОФТЕХОСВІТИ ХМЕЛЬНИЧЧИНИ НАВЧАЮТЬСЯ ТВОРЧО ПРАЦЮВАТИ В СУЧАСНОМУ ІНФОРМАЦІЙНОМУ ПРОСТОРІ

      Інструкційно-методичний семінар методистів професійно-технічних навчальних закладів Хмельницької області, організований та проведений 20 листопада цього року відділом інформаційно-видавничої діяльності та передового педагогічного досвіду НМЦ ПТО ПК у Хмельницькій області, став гарним уроком навчання у співпраці для методистів ПТНЗ та обласної методичної служби
      Хоч начебто звичайний методичний захід відбувся у світлі сучасних тенденцій – інформатизації навчальних закладів, навчального процесу та методичної служби, але методисти працювали під гаслом педагога-класика Василя Сухомлинського, яке ніколи не застаріє, у всі часи й епохи буде актуальним: «Щоб запалити в учнях іскорку знань, учителеві потрібно увібрати море світла, ні на хвилинку не відходячи від променів вічно сяючого сонця Знань, людської мудрості». А методист, який навчає педагогів, повинен мати в собі удвічі більше того Світла. Тому найдосвідченіший методист, так само, як і педагог, має постійно вчитися новому, наповнюватися новим світлом, адже життя не стоїть на місці, постійно змінюється. Разом з ним змінюємось ми, змінюються підходи до звичної, здавалось, би справи. Методист має відкрити в собі ту таємницю, котру бачив у педагогові той же Василь Сухомлинський, який говорив, що педагог готується до уроку все життя, бо його життя – це постійне збагачення інтелекту. Так само й методист готується до зустрічі з педагогом усе життя. 
      Саме освіта упродовж життя стала не тільки девізом обласної методичної служби профтехосвіти, а її основним завданням, яке в результаті приведе до високої якості професійної освіти. Ця думка висловлювалася прямо й читалася між рядками у кожному виступі й висловлюванні на цьому звичайному і не зовсім звичайному семінарі. «Забезпечення ефективного функціонування системи методичної роботи ПТНЗ» - так звучала тема інструктивно-методичного семінару. А ефективність системи методичної роботи сьогодні, як ніколи, залежить від рівня її інформативності та комунікативності. Відділом інформаційно-видавничої діяльності та передового педагогічного досвіду НМЦ ПТО ПК у Хмельницькій області розроблена модель системи методичної роботи ПТНЗ в сучасному інформаційно-освітньому середовищі. Ця модель була презентована на фаховій секції методистів перед початком навчального року й запропонована їм для апробації. В моделі закладена також схема співпраці методичних служб навчальних закладів та обласної методичної служби системи проофтехосвіти. І ось метою семінару стала своєрідна перевірка дієвості моделі та налагодження механізмів співпраці методистів ПТНЗ й НМЦ ПТО ПК, які зібралися разом на цьому заході для того, щоб навчитися працювати в єдиному інформаційному полі, задіяти важелі управління системою методичної роботи за допомогою інформаційно-комунікаційних технологій.  
    Директор Науково-методичного центру професійно-технічної освіти та підвищення кваліфікації інженерно-педагогічних працівників у Хмельницькій області Людмила Іванівна Шевчук у своєму вступному слові нагадала мету, з якою методист іде до педагога, а педагог – до учня. Це – якість професійної підготовки і формування професійно компетентного робітника чи спеціаліста. Методична робота має перебувати на службі якості професійної освіти. Не треба ні на секунду забувати про це.

 

      Методист відділу інформаційно-видавничої діяльності та передового педагогічного досвіду Алла Іванівна Смалюк унаочнила це твердження результатами моніторингу системи методичної роботи окремих ПТНЗ, завдяки якому виявлені типові проблеми в роботі, питання для спільної праці над ними. Найбільш актуальною виявилася проблема інформатизації системи методичної роботи, що гальмує оперативність у роботі. Адже саме ця властивість дозволяє вчасно з’являтися методичній підтримці там, де її найбільше потребують. І саме на цій особливості ґрунтується запропонована для апробації модель системи методичної роботи. 


      Наступний етап роботи семінару виявився одним із цікавих. Методисти повчилися здійснювати самоаналіз власної діяльності. Для цього був заготовлений опитувальник за системою методичної роботи, яка апробується в ПТНЗ області. Самоаналіз – справа не з легких, але хто, як не методист, має виробити для себе правило здійснювати самоаналіз постійно та ще й сформувати такі навички у педагогів, а педагоги – в учнів. Самоаналіз дає поштовх і до самоосвіти, і до перспективного мислення. 
    Бачення перспективи є особливо важливим для методиста системи професійно-технічної освіти. За якими професіями майбутнє, якою має бути модель випускника ПТНЗ і модель кваліфікованого робітника чи спеціаліста, повинен уміти передбачати і методист, і кожен профтехосвітянин. Як сформувати висококваліфікованого робітника, якого потребує сьогодні такий вибагливий ринок праці в цю глобально-інформаційну епоху, як створити ідеальний комплекс методичного забезпечення предмета чи професії, органічно поєднавши в ньому класичне і навіяне сьогоденням – цим покликаний перейматися профтехосвітянин – від майстра виробничого навчання до керівника. І чи не головну скрипку має зіграти тут методист. Тонкощів створення комплексного методичного забезпечення предметів і професій з року в рік навчає профтехосвітян Хмельниччини заступник директора з методичної роботи НМЦ ПТО ПК Людмила Костянтинівна Джус. Такий наочно-демонстраційний урок отримали під час семінару й методисти ПТНЗ. 
     Виявити краще в системі роботи педагога, знайти те зерно, з якого виросте передовий досвід, посадити його на своїй училищній чи ліцейній нивці й поділитися добротним насінням з іншими – теж турбота методиста. І тут є свої секрети, свої правила, які зовсім не заважають підходити до справи творчо і натхненно, а, навпаки, допомагають зібратися з думками й вибудувати свою роботу композиційно чітко – як витвір методичного мистецтва. Такою ідеєю був пронизаний «урок узагальнення та систематизації передового педагогічного досвіду», який дала для методистів заступник директора НМЦ ПТО ПК Олена Леонідівна Шамралюк. Створення портфоліо педагога за допомогою засобів, які щедро пропонує інформаційна епоха, стало для методиста домашнім завданням номер один. Про особливості атестації та узагальнення досвіду практичних психологів і соціальних педагогів ПТНЗ повідала учасникам семінару завідувач відділу підвищення кваліфікації та дослідно-експериментальної і моніторингової роботи
Наталія Миколаївна Каспрік.

    Інформаційне забезпечення методичної роботи – першочергове завдання для кожного керівника ПТНЗ. Це стало темою своєрідного «уроку» завідувача відділу інформаційно-видавничої діяльності та передового педагогічного досвіду НМЦ ПТО ПК Тетяни Іванівни Боднарук. У відділі розроблено Положення про інформаційну службу ПТНЗ, котре допоможе не тільки організувати інформаційне забезпечення методичної роботи, а й створити систему інформатизації навчального закладу та навчального процесу в ньому. Наразі в закладах профтехосвіти Хмельниччини активно створюються інформаційні служби. Перше настановне навчання керівників служб буде проведене до початку нового календарного року, аби спланувати роботу служб на І півріччя 2013 року, інтенсифікувати процес входження профтехосвіти області в єдиний інформаційний освітній простір. Для цього в НМЦ ПТО ПК здійснена теж значна робота: удосконалено роботу офіційного сайту центру; надано значну методичну та організаційну підтримку навчальним закладам у створенні та функціонуванні сайтів ПТНЗ (на сьогодні діють сайти у 27-ми ПТНЗ з 30-ти, чотири з них брали участь у Всеукраїнському конкурсі на кращий сайт ПТНЗ, сайт Вищого професійного училища №36 с. Балин ввійшов у дванадцятку фіналістів й виборюватиме перемогу). Втілено в життя інформаційний проект відділу ІВД та ППД та лабораторії забезпечення якості професійно-технічної освіти – створено інформаційний портал НМЦ ПТО ПК у Хмельницькій області «Профтехосвіта Хмельниччини» як центр масової інформації та комунікації в системі профтехосвіти Хмельниччини та за її межами, центр зв’язків з громадськістю та масовим користувачем Інтернетом. Воднораз, портал має стати дзеркалом профтехосвіти регіону, щоденником її життя, її дум, привернути увагу якомога більшого кола людей до професійної школи, до цього невичерпного джерела трудових кадрів, трудового резерву, яким закладається фундамент економічної могутності краю, країни, аби щасливою почувалася ПРОФТЕХОСВІТА, щоб до неї дослухалися, поважали й цінували її як невтомну трудівницю. А вона у свою чергу оброблятиме і зрошуватиме свою благодатну ниву, аби з тих зерен, які вона приймає у своє лоно, зростав урожай, що ощасливить не тільки матінку свою ПРОФТЕХОСВІТУ, а й усю Україну. Портал і його інформаційно-комунікаційний потенціал було продемонстровано методистам.



     Значно посилить взаємодію в єдиному інформаційному освітньому просторі сформована у профтехосвітян готовність до роботи в інформаційному середовищі. Таку готовність формує, зокрема, й програма Інтел «Навчання для майбутнього». Тьютор програми, завідувач лабораторії забезпечення якості професійно-технічної освіти Олександр Васильович Петров навів наочні приклади такої готовності педагогів і методистів ПТНЗ, показав результати їхньої роботи (персональні сайти та блоги). Тут же методисти ПТНЗ і НМЦ ПТО ПК виявили бажання й запропонували провести для них навчальний семінар зі створення блогів.  
      Колективом методцентру переглянуто й такий напрям роботи, як видавнича діяльність. Оновлені й удосконалені Рекомендації до підготовки навчально-методичної літератури (зокрема, й електронних посібників), розроблено чіткий алгоритм її розробки, обговорення, затвердження, апробації, експертизи, подання на розгляд науково-методичної ради та друку. Змінено принцип подання матеріалів до публікації в науково-методичному віснику НМЦ ПТО ПК «Професійна освіта». Оскільки профтехосвітяни все активніше долучаються до методичної, науково-дослідницької роботи, пропонуючи результати своєї праці у формі статей до журналу, а формат його має залишатися незмінним, то авторам запропоновано подавати матеріали на сторінку науково-методичного вісника «Професійна освіта», розміщену на інформаційному порталі, за якими сформується повна електронна версія журналу і здійснюватиметься відбір статей для друкованої версії. Крім того, колектив Центру дійшов висновку про необхідність радикальної зміни видавничої концепції НМЦ ПТО ПК, яка повинна запрацювати вже з початку нового календарного року. 
      Щоб підкреслити значення інформаційного забезпечення в системі методичної роботи й надати учасникам семінару певну інформаційну підтримку, організатори семінару запросили представників видавництв «Шкільний світ» та «Кондор» представити пропоновану цими видавництвами літературу й каталоги. Каталоги люб’язно були подаровані бібліотекам ПТНЗ, а методисти змогли придбати потрібну для роботи літературу, зробивши, одначе висновок, що профтехосвітяни Хмельниччини самі є активними авторами підручників та посібників і спроможні стати ще й активними їх видавцями. Як підтвердження – Державна премія в галузі освіти України 2012 року в номінації «професійно-технічна освіта» за цикл робіт авторського колективу профтехосвітян Хмельниччини, чим може пишатися наш край. І це не дивно, бо, як стверджував Василь Сухомлинський, «у самій своїй основі педагогічна праця – творча праця – стоїть близько до наукового дослідження». Саме творчим уроком став для методистів звичайний, робочий інструкційно-методичний семінар, після якого методисти отримали добру порцію Світла Знань.. 

2020-09-24 16:42:26
Особливості організації виховної роботи в ЗП(ПТ)О

Виховна робота є однією з важливих ланок освітнього процесу закладів професійної (професійно-технічної) освіти. А тому не можна окремо виділити навчання, а окремо - виховання. Обидва ці процеси поєднуються і доповнюють один одного. Виховна робота вимагає творчості викладач, терпіння, великого життєвого досвіду і мудрості, безмежної любові і поваги до учнів.

© 2015 Усі права належать НМЦ ПТО ПК у Хмельницькій області